טסים לחול עם הגבלות הקורונה - איזה ביטוח מתאים?

מאת: תמיר ילינק

 

ביטוח ביטולים

ראשית, ברור שמשבר הקורונה והשלכותיו מחזקים מאוד את הכדאיות של ביטוחים מסוג ביטוח ביטול נסיעה. אפשרויות נוספות במסגרת ביטוחים כאלה, הן ביטוח ביטול טיסה וביטוח קיצור נסיעה.

עוד לפני ביטוחים כאלה, חשוב להיות מודעים לכך שיש מצבים שבהם מתרחש ביטול, עם החזר כספי מלא. הדבר עשוי לקרות במצב שבו חברת התעופה ביטלה את הטיסה עקב ענייני הקורונה או במצב שבו אתם לא יכולים לטוס ליעד מסוים, בעקבות הנחיות משרד הבריאות לגבי אותו היעד. במקרים כאלה, תהיו זכאים להחזר כספי מלא, ישירות מחברת התעופה. במקרים אחרים, תזדקקו כמובן לביטוח בכדי לבצע ביטולים וגם לקבל פיצוי מתאים. נזכיר, כי ביטוח ביטול טיסות עשוי להיות תוספת לביטוח נסיעות רגיל או להיעשות כביטוח בפני עצמו. אם עושים זאת כביטוח בפני עצמו, הפוליסה תכלול אפשרויות רבות יותר. חלק מהן, עשוי להיות משמעותי בעקבות סיבוכי קורונה בחו”ל. לדוגמה: ביטוח של ביטול שכירת רכב או ביטוח של ביטול הזמנה במלון.

 

אשפוז וטיפול

במסגרת ביטוח נסיעות לחו”ל, חברות הביטוח מציעות כיסוי לעלויות טיפול או אשפוז. שימו לב, שבמקרים כאלה בעקבות קורונה או בכלל, עשויים להיות כלולים היבטים רבים שרלוונטיים, כגון

פינוי לבית חולים, טיפול במחלקת טיפול נמרץ, אשפוז ממושך, ביצוע בדיקות שונות, קבלת שירותי ייעוץ רפואי, עלות תרופות, הטסת מלווה לחו”ל ועוד.

 

במבט כללי

ישנו העניין הרחב של סיבוכים שונים ויקרים עקב שינוי תכניות, הוצאות של הארכת שהות בחו”ל או קיצורה – הנסיבות עשויות להיות שונות בהתאם למטייל, לאופי הטיול וליעד. לכן, כדאי לחשוב יותר בגישה של התאמה אישית של הביטוח לצרכים שלכם ולא לבנות על כך ש”הכול אותו דבר בעצם”. גם בזמנים רגילים זה לא אותו דבר. התאמה אישית של הביטוח היא כמובן תמיד חשובה מאוד ובוודאי על רקע המורכבות שהוסיפה הקורונה. יש לא מעט נקודות שמספקות גמישות בביטוח שתבחרו לבסוף, דוגמת גובה ההשתתפות העצמית ורכיבי ביטוח לבחירה, הרחבות אפשריות רבות והבדלים לא מעטים בין החברות. את הצעות הביטוח שזמינות כדאי להשוות באמצעות אתר WOBI. האתר מקל ומזרז את התהליך והדבר משמעותי במיוחד כיום, על רקע המורכבות הגדלה של ביטוח הנסיעות עקב הקורונה.

 

היבטים נוספים

קורונה עשויה להתפתח בתוך כחמישה ימים בממוצע מזמן ההדבקה ולהתבטא גם בתסמינים חריפים למדי (דוגמת קוצר נשימה או לחץ בחזה). ייתכן שהדבר יתרחש הרחק מבתי חולים וזה הוא עוד סיכון משמעותי שכדאי לקחת בחשבון. במקרים כאלה, עשויים לסייע ביטוחים שמסייעים לגבי איתור וחילוץ.

פינוי מחו”ל לארץ הוא היבט נוסף שעשוי להידרש, להיות יקר למדי ולהצדיק בדיקת ביטוחים בהתאם. כדאי לבדוק בהקשר זה מהם תנאי הפוליסה, לגבי מדינות שהטיסות מהן השתבשו עקב המצב.

אם יש לכם ניסיון בטיול תוך כדי מצב רפואי משמעותי כלשהו, ייתכן שאתם כבר מודעים לסוג הביטוח הבא: ביטוח של הוצאות אשר נגרמו, עקב החרפה בחו”ל של מצב רפואי, שכבר היה לכם לפני הנסיעה עצמה. מה אם קורונה תגרום להחרפה כזו? יש לבדוק עם חברת הביטוח. זו היא עוד דוגמה של “האותיות הקטנות” הרבות מספור, אבל בכל זאת כאלה שעשויות להיות חשובות למדי.

 

דוגמאות מהשטח

באוגוסט 2020, חברת פספורטכארד התחילה להציע פוליסת נסיעות שמתייחסת לקורונה, עם מענה למצבים של ביטול נסיעה עקב הידבקות בקורונה, צורך בטיפול בעקבות הידבקות בחו”ל וכן עיכוב בדרך חזרה לארץ. חברת הראל מציעה כיסוי הוצאות רפואיות עקב מחלת הקורונה. במקרה של הפסדים עקב הארכת או קיצור השהות בחו”ל בגלל סגר על רקע קורונה, הפוליסה תכסה זאת וגם כרטיס טיסה חלופי והוצאות לינה, עד סכום של 1,000$ (ניתן להרחבה). מצד שני, אין כיסוי לביטול הנסיעה בגלל סגר במדינת היעד. אלה רק שתי דוגמאות כמובן מבין רבות. עושר האפשרויות פועל לטובת הנוסעים ואם משתמשים בכלי דוגמת וובי, אתם בכלל “מסודרים”.

 

עם האצבע על הדופק

נסיעות לחו”ל הן עבור רובנו לא דבר של “מהיום למחר”. מחליטים על כך לאט ולוקח זמן עד שמתכננים ומוציאים לפועל את הנסיעה. במשך הזמן שעד הנסיעה, כמו גם בעתיד הקרוב בכלל, סביר שנראה לא מעט שינויים סביב משבר הקורונה. מסיבה זו, חשוב מאוד להיות מעודכנים בהתפתחויות, גם באופן שוטף וגם במיוחד לקראת הנסיעה עצמה. זאת, הן בארץ והן לגבי יעד או יעדי הנסיעה המתוכננת. הדברים עשויים להשתנות באופן שמשליך על ביטוח שעשיתם, על ביטוח שאתם מתכוונים לעשות או בכלל על הביטוחים לנסיעות לחו”ל. למעשה, תחום ביטוחים זה עבר שינויים רבים עקב הקורונה וסביר שנראה עוד לא מעט שינויים מסוג זה בעתיד. כבר כיום מזהים בנושא זה כמה מגמות מובהקות, בהן מורכבות גדלה של הפוליסות והתייקרות שלהן.