A password will be e-mailed to you.

8 ימים של חנוכה על פי חלי ממן

מאת: חלי ממן | 18 בדצמבר 2016

בדיאטה, כמו בחנוכה, הסוד להצלחה הוא שילוב בין אמונה, התמדה ועקביות. בגלל שאנחנו אוהבים מבצעים, ובגלל שבחנוכה הקודם העלנו קצת במשקל (בגלל מבצעים אחרים – כאלו של 10 סופגניות בשקל) החלטתי להציע את מבצע חנוכה לתזונה בריאה. מבצע שמותאם לחג ולכן יעזור לנו לצלוח אותו בטוב בלי עודפים ואולי אפילו עם קצת פחות בהיקפים.

 

אז אם יש לכם חשק להעיז, רצון לנצח ואתם מסכימים להתמיד – אני מביאה לפניכם מבצע חנוכה: 8 צעדים, כמנין 8 הנרות. קחו לכם צעד בכל יום, אבל כמו בהדלקת נרות חנוכה, הצעדים שלנו מצטברים. כל יום נעשה גם את הצעדים הקודמים וגם את הצעד היומי החדש. כך, בתום שמונת ימי החנוכה נצבור המון הצלחות. בזכות ההתמדה נקנה לנו גם לפחות הרגל אחד שיעזור לנו להמשיך ולהצליח עד לחנוכה הבא.

צילום: shutterstock

צילום: shutterstock

נר ראשון- מתחילים בהליכה, זה המקום של הצעד הראשון. הליכה או פעילות גופנית אחרת תעזור לך להצליח. כי כשהולכים נכנסים לקצב, נכנסים למצב רוח נכון, שואפים אויר, תופסים פרופורציה ומעלים מוטיבציה. אז היום, בנר הראשון של חנוכה מתחילים בהליכה. איך עושים את זה? פשוט – מכינים הכל בבית מראש: מיטיבים את הנר בחנוכיה, מסדרים את השולחן ולפני שהכל מתחיל, לוקחים לעצמינו 15 דקות להליכה כיפית בגינה הקרובה (אגב, אפשר לצרף את כל המשפחה או חלקים נבחרים ממנה). אפשר לשחק גם תופסת, קצת ריצה או סיבוב אופניים. זיכרו, הצעד הראשון ילווה אותנו בכל יום מימות החג. אל תשכחו לשלוח תמונה ספורטיבית לחברים. תראו שכבר מחר יצטרפו אליכם מתעמלים חדשים להליכת החג. כך, במקום רק לטגן ולכרכר סביב הטלויזיה והשולחן תצאו החוצה לתפוס בריאות ותגיעו עם שליטה ורגיעה להדלקה ולארוחה.

נר שני- מנקים שולחן. מסדרים את הבית כך שיהיה לנו קל להצליח לבחור נכון. הנה הדרך: מסדרים את השיש מכל שתיה או מאכל (וגם מכל הניירת והבלאגן). שיש נקי ומסודר יעשה לכם סדר בראש ויעזור לכם לשלוט באכילה.

  1. מסדרים את המקרר והארון כך שהפיתויים נמצאים מאחור.
  2. ולבסוף מסדרים צלחת ירקות חתוכים ופירות שטופים למקרר ולשיש. כך, כשנעבור במטבח ונרצה ‘לחטוף’ משהו, יהיה לנו פשוט, טבעי ובריא לקחת פרי ולא משהו שנצטער עליו אחר כך.

אחרי שסידרנו, לפני ההדלקה – יוצאים להליכה. אנחנו בחנוכה וכל יום מוסיף על קודמו ולא מחליף אותו.

נר שלישי- לוקחים דף ועט, כשהבית מסודר והתרגלנו שוב לנעלי הספורט, זה הזמן להבין מה בעצם אנחנו אוכלים. לכן ביום השלישי אנחנו כותבים כל מה שאנחנו אוכלים ושותים (עם דגש על  המילה כל, כי צריך לכתוב את הכל. כן, גם את קוביית השוקולד שהייתה לה בודדה על המדף וגם את כוס המיץ ששתינו בארוחה, ה-כ-ל). בסוף היום, (אחרי הספורט שעשינו ואחרי שודינו שהשיש שוב מסודר ושהסופגניות מאתמול מוחבאות עמוק במקרר ולא קורצות לנו מהשולחן), מתיישבים עם הפנקס ולומדים על הרגלי האכילה שלנו. האם יש סדר באכילה? האם הייתה ארוחת בוקר? האם יש ירקות בארוחות השונות? כמה אנחנו מנשנשים? והאם אנחנו מקפידים על מים או שיוצא לנו לשתות מיץ במשך היום.. אתם הרי יודעים מה מותר ומה אסור. מתוך הרישום תוכלו לבחור לעצמכם שינוי אחד של התנהגות שאתם מיישמים לאורך החג. ובכל מקרה, הרישום עומד ללוות אותנו בכל ימי חנוכה הנותרים. הוא חשוב למודעות, לבקרה ולהצלחה.

נר רביעי- יום ללא מטוגנים, לא סופגניה, לא לביבה ולא ספינג’. מה במקום? מרק מהביל וטעים. אין כמו חנוכה לאכילת מרק בזמן שהנרות מרצדים ומשמחים. המרק יכפיל את השמחה כי הנה אנחנו בשליטה ומבצעים בחירה נכונה וטובה עבורנו. איזה מרק? מה שמתחשק – אפשר מרק חינמי שמכיל פשוט ירקות כמו קישוא, גזר, סלרי, עגבנייה, כרוב, פלפל ומה שאתם אוהבים. ואפשר מרק שמהווה תחליף לארוחה כיוון שהוא מכיל קטניות או אורז, תמיד מרק זו בחירה טובה. הוא נאכל לאט ומכיל רכיבים מהצומח שנותנים לנו תחושה של שובע וסיפוק. ביומן הרישום נוסיף בגאווה שאכלנו מרק טוב, עשינו ספורט, השיש מסודר ואנחנו מוכנים ומזומנים להמשיך ולנצח בחג המאיר הזה.

נר חמישי- אני מציעה לכם להכריז על ‘יום ללא אכילה בחוץ’ אלא – רק בישול ביתי ורק ממוצרים גולמיים. היי, לא להיבהל. זה כל כך בריא וטוב וקל. בואו נחשוב על זה ביחד: כשמבשלים בבית מודדים ויודעים בדיוק כמה שמן, כמה סוכר, כמה מלח אנחנו שמים בתבשיל. אנחנו מתייחסים למזון אחרת – אוכלים ממנו מתוך הערכה ומתוך מידתיות. כי השקענו. ומה שמשקיעים בו – מתייחסים אליו. כמו כל דבר בחיים. ולהפך – מה שבא בקלות הולך בקלות: כשאנחנו אוכלים מתוך האריזה או במסעדה אנחנו תמיד אוכלים יותר ממה שתכננו.
כשרוצים לאכול בבית, צריך להקדיש לזה דקה מחשבה יום לפני, כדי לוודא שיש לנו את המצרכים וכדי להשרות מראש את מה שצריך.

נר שישי- זמן לארוחת הבוקר. אנחנו עושים ספורט כבר 5 ימים, השיש מסודר, רושמים ביומן אכילה, מתנסים באכילה ביתית ויודעים להימנע לפחות ליום אחד מסופגניה. כדי לחגוג את העניין, ולהתחיל יום מלא באנרגיות נשים ביום של הנר השישי דגש על ארוחת בוקר. כי כשהיום מסודר, והארוחות מפוזרות בו נכון על פני היום, קל לנו יותר להצליח. פנקו את עצמיכם בארוחת בוקר טובה. זה בסדר אם היא מתחילה על הבוקר או ב 10:00, העיקר שהיא מתוכננת, משביעה ומורכבת מרכיבים בריאים ולא מאיזה קרואסון שבמקרה נמצא. כשלא מתוכננים ומגיעים לצהריים בלי שאכלנו משהו טוב לפני כן, סיכוי גדול שנאכל יותר מידי בהמשך היום.

נר שביעי- מקדישים לארוחה משפחתית. אחרי שפתחנו את היום בארוחת בוקר מזינה, ארוחה משפחתית היא זמן מדהים לדוגמא אישית, לשילוב מזונות חדשים ולזמן איכות משפחתי. קבעו מראש כללים לארוחה הזו – מתחילים בירקות, המנה העיקרית חוזרת לשיש אחרי ההגשה (ולא יושבים מולה ולוקחים ממנה עוד קצת ועוד ועוד) והכי חשוב – סוגרים מסכים, בלי פלאפון, בלי טלוויזיה ובלי מחשב. כך תוכלו באמת להסתכל אחד לשני בעיניים, להבין איך עבר היום ולהתרכז באכילה. החוויה הזו הולכת להיות מאוד טובה. ולכן אל תהסס וקבעו לעצמכם כלל לכל השנה: בכל שבוע, לפחות 3 ארוחות משפחתיות.

נר שמיני ואחרון של חנוכה- נחגוג את מבצע חנוכה וניתן חיזוק חיובי לעצמנו על כל הדברים שהתנסינו בהם החג ושחזרנו עליהם לאורכו. את המחמאה הזו, שמגיעה לכם ולבני המשפחה שתמכו ו/או לקחו חלק, חשוב לציין בגדול. אפשר לצלם, אפשר להקריא, אפשר להדגיש ואפשר לשתף בקבוצות תמיכה, בקבוצות משפחתיות ובקבוצות חברתיות. שתפו את הניסיון הטוב שהיה לכם כדי שאחרים ילמדו מכם ויעזו גם לנסות. כי הרי את מבצע חנוכה אפשר להתחיל כל יום, גם בלי הנרות.

בזכות מעט שמן דלק הרבה אור. גם אנחנו, בזכות רצון, העזה ועשיה יכולים להצליח באופן אישי ולהקרין לסובבים אותנו. חג אורים שמח!