A password will be e-mailed to you.

אחרי החגים כבר כאן: טיפים לתזונה המתאימה לעונה

מאת: חלי ממן | 15 באוקטובר 2017

כמה טיפים לתזונה והתמדה באורח חיים בריא אחרי החגים ועם בוא הסתיו והחורף

גלגל השנה. כשמגיע הקיץ אנחנו מתלבטים לגבי פירות הקיץ ואיך נשלוט בכמות שאנחנו אוכלים מהם, כשמגיעות עונות המעבר אנחנו בלחץ מהמעבר, מהשתנות המזונות ומצב הרוח כלפיהם ולקראת החורף אנחנו שוברים את הראש איך נתגבר על הכמיהה לחם, למתוק, לפחמימות ואיך ננצח את הקושי לצאת לאימון על אף שקר ואולי יהיה רטוב.

אז כל עונה והאתגרים שלה. מה מנצח את כולם? ההתמדה וההבנה העמוקה שלדרך חיים, לאכילה בריאה ולשגרה של פעילות גופנית, אין עכבות. כמו שלמרות הקור בבוקר של קמפינג אנחנו מצחצחים שיניים.

בחורף צריך לארגן את השגרה כך שתהיה גמישה כדי לאפשר את המשך האימונים. היום אפשר לדעת בקלות את השעות הספציפיות ביום שבהם צפוי גשם ולתכנן את זמן האימון בהתאם. במידה וזה לא מתאפשר, ניתן גם בקלות יתרה להתעדכן על מזג האויר במשך השבוע ולקבוע ימים טובים לאימון.

אחד האתגרים החורפיים הוא השפעת העונה על מצב הרוח ועל החשק למתוק. רבים מאתנו, בעיקר נשים, נמצאים במצב רוח ירוד בימים אפרוריים והחשק למתוק עולה במקביל. זאת מכיון שמיעוט האור בימי החורף יכול להשפיע על רמות הסרוטונין, הורמון שמעלה את מצב הרוח, מווסת רעב ומשפיע על הרגשות החיוביים שלנו. אך כאמור, כדאי שלא נכנע למעגל הלא מוצלח הזה. יש לנו את היכולת לשנות ולשלוט:

  1. להרבות חשיפה לשעות האור. לתכנן את היום ואת האימון כך שנשהה בחוץ – נרוץ, נלך, נקפוץ ונשחק בכדור, בשעות שבהם זורחת קצת השמש. את העבודה נוכל להמשיך אחר כך.
  2. התעמלות, הנעת הגוף, עושים לנו טוב: אמנם זה קשה להרים את עצמנו כשעצוב ומדכא קצת, אבל זה משתלם – הפעילות גם תשפר את מצב הרוח וגם תוריד את החשק למתוק
  3. ארגון סביבת האכילה כך שיהיה לנו קל לבחור נכון. את הפחמימות המתוקות והלחם הלבן כדאי לעטוף ולשים הרחק מהישג יד. הם אולי ינחמו אותנו לרגע, אבל אחר כך, עם נפילת רמות הסוכר נרגיש ממש רע.
  4. המעטה בשתית משקאות עם קפאין. אם נורא מתחשק לך קפה, אפשר לשמור אותו לסיום הארוחה.
  5. העשירו את התפריט בסלמון. יש בו טריפטופאן שמאפשר ייצור סרוטונין. יש בסלמון כמובן גם אומגה 3 שיכולות לעזור למצב הרוח.
  6. פירות העונה מותאמות לגוף שלנו ולצרכים שלו: פירות ההדר של החורף מספקים לנו ויטמין C וסיבים תזונתיים. הבטטה מכילה ויטמין A , אשלגן וסיבים תזונתיים והכרובית מדהימה מכילה מגוון ויטמינים, מנרלים וסיבים תזונתיים. וכל שאר פירות וירקות העונה טובים לגיוון ולאכילה בריאה.
  7. הקטניות מכילות חלבון, פחמימות וסיבים תזונתיים. דאגו להשרות אותם יום לפני ותוכלו להכין מגוון מרקים מדהימים ומזינים שיעזרו לכם לצלוח את החורף בכבוד ובבריאות.

תכנון היא מילת המפתח. אם תכננת אז בטוח שיש לך כמה ירקות ועדשים כתומות להכנת מרק טעים, סמיך, מהיר ומאוד מחמם ומרגיע. התכנון גם יעזור לאכילה מסודרת ולהפחתה משמעותית של ההפתעות והכניעה לפיתויים בעקבות שעות רבות ללא אכילה ורעב מתגבר.