A password will be e-mailed to you.

 5 עקרונות לתזונת הילדים בחופשת סוכות

מאת: עדי רסולי | 14 באוקטובר 2016

אין ספק שטיול בין סוכות, או טיול בחיק הטבע, יפגיש אותנו ואת הילדים עם אינסוף חטיפים נשנושים וארוחות “על הדרך”. סגנון כזה יכול להתקיים יום יומיים שלושה. אבל שבוע? שבוע זה המון זמן.

כאשר היינו זוג צעיר, חודש ספטמבר ותחילתו של אוקטובר היו מלאים בתמונות של חופי ים, אננסים חתוכים, קצת בירה והמון טיולים. תקופת החגים הייתה כחופשה אחת גדולה, כזו שמאפשרת לכם ליהנות קצת מכל העולמות- שיגרה מהולה בחופשה.
כשהפכתי לאמא, נראה כי שום דבר לא השתנה, פרט ל -3 ילדים וכלבה שהצטרפו בשמחה גדולה לסלפי המשפחתי. נכון ,יש קצת פחות חופים, מעט פחות פסטורליות, יותר זוגות נעליים ותיקים להצטייד בהם והרבה הרבה הרבה יותר ארוחות.

צילום: shutterstock

צילום: shutterstock

אם מסתכלים על ה”מתמטיקה של הארוחות”, המספרים לא משקרים: 3 ארוחות איכותיות, טובות יותר מ-5 ארוחות לא מזינות. נשמע מורכב מבחינה תחבירית, אך המסר פשוט. דמיינו שהילדים שלכם אמורים לאכול סל מזון יומי, הסל כולל: פירות ירקות, מקורות לחלבון, דגנים שונים ושומנים איכותיים כחלק מהארוחות. כעת עומדות בפניכם 2 אופציות:

א. לחלק את הסל בצורה שווה ועקבית על פני היממה.
ב. לאפשר לילדים לומר לכם מתי הם רעבים.

אופציה ב’ היא המומלצת, היא תאפשר לילדים לאכול מגוון תזונתי עשיר יותר (שכן ילד רעב יבחר מנות מזינות יותר מתוך השולחן) ותהפוך את הארוחות לזמן אפקטיבי של אכילה נינוחה, בניגוד לסיטואציה בה אתם צריכים לעודד את הילד לאכול. אכילה של ארוחות רבות וקטנות לרוב מייצרת דפוס אכילה “נשנשני” ולא יעיל, כזה המשאיר את הילד שבע אך עם בחירות תזונתיות לא ממש איכותיות. זכרו! אם אתם מחליטים מתי הילד אוכל, הוא זה שתמיד יחליט, כמה נכון לו לאכול באותו הרגע.

אז איך עושים זאת?

ועדת כיבוד

היו אתם אלו שאחראים על ה”נשנושים” והחטיפים. אין ספק שטיול בין סוכות, או טיול בחיק הטבע, יפגיש אותנו ואת הילדים עם אינסוף חטיפים נשנושים וארוחות ” על הדרך”. סגנון כזה יכול להתקיים יום יומיים שלושה. אבל שבוע? שבוע זה המון זמן. לאנשים מבוגרים, שרובם לא יוותרו על ארוחה תמורת נשנוש, ודאי רק יתווספו כמה קילוגרמים. אצל ילדים/ תינוקות היכולים להפוך חבילת חטיף לארוחה מלאה, או כך לפחות הם חושבים, יוצר דפוס של אכילה לא מזינה. ומה עושים הילדים מתעקשים על נשנושים בין הארוחות? איך ממזערים נזקים? הקפידו להצטייד בכיבוד קצת יותר בריא: פירות וירקות, מאפה ביתי, פנקייק מבוסס שיבולת שועל או כל מה שעונה אצלכם בבית על ההגדרה של אוכל בריא.

גבולות הטעם הטוב: מותר להגיד לא

הלוואי והכל היה מותר. דמיינו כמה קל יכול היה להיות לנו, אילו היינו אומרים לילדים שלנו כן על כל דבר. תישנו בכל שעה, שחקו במה שתרצו, בחרו כל מתנה בחנות, אכלו כל דבר שחשקה בו ידכם. תאורטית זה היה יכול להיות פשוט וקל. בפועל כולנו יודעים שילדים מחפשים גבולות (כדי לחוש ביטחון ולא לקחת אחריות גדולה מדי לגופם וגילם). גם בתזונה ילדים נדרשים לגבולות. “גבולות הטעם הטוב”: אפשרו אכילה של חטיף או ממתק, העדיפו חטיפים דלי מלח, מופחתי שומן או כאלו בהכנה ביתית. הקפידו על גודל המנה ונסו תמיד לשלב גם אכילת פרי או ירק לצד החטיף. גבולות כאלו יאפשרו לילד לטעום וליהנות מהחוויה, מבלי להגיע ל”הצפת חטיפים מממתקים”.
מחקרים מוכיחים כי מידתיות והקפדה על תזונה בריאה בגיל הילדות, נחרתת כחוויה חיובית ומעצימה בבגרותנו. תחושת הדאגה וההגנה מצד ההורים חשובה מאוד להתפתחותם של אנשים הבוטחים בעולם ובסביבה.

חופשה זה זמן מצוין להרחיב את “התפריט”

ילדים רבים מציגים העדפות שונות בבית לעומת הגן. הישיבה המשותפת והאווירה הקונקרטית- זו שבה מגישים אוכל לכולם בצורה שווה, מבלי להמתין לפרצוף מתעקם של ילד שמסרב או ליד זאת שהודפת את הצלחת, מאפשרת יצירת אכילה מתוך רעב, ולא כדי לשמח/ לעורר תסכול אצל אחד ההורים. בין אם בגן או בבית המגוון התזונתי של הילד דומה, ובין אם באחד מהם הוא מציג מגוון גדול יותר, נצלו את החופשה לאכילה משותפת והגדלת המגוון התזונתי:
צרו ארוחות משותפות לפחות פעם ביום.
הקפידו על תזמון ארוחות בהתאם לשעת הרעב של הילד.
הניחו צלחת מרכזית על השולחן בה יש מרכיבים שהילד מכיר לצד כאלו שלרוב אינו אוכל מהם.
ערבו את הילדים בהתאם לגיל בארוחה עצמה:
תינוקות ופעוטות- קרבו לשולחן המשפחתי ע”י הורדת המגש המונח על כיסא התינוק הקירבה הפיסית תאפשר להם חקירה משמעותית של המזון המוצע ותחושת שייכות משמעותית. ילדי הגן- שתפו את הילדים הגדולים יותר בהכנת האוכל ובעריכת השולחן ואת ילדי בית הספר- עודדו לחפש מתכונים שהיו רוצים לנסות.

המטבח הוא קרקע עשירה ופוריה ללמידה ועשייה משותפת (לחרדי הניקיון, דאגו לפרוס מפה חד פעמית על הרצפה בזמן ההכנה המשותפת. זה יקטין את התסכול בהמשך היום 🙂 .

כל יום שעובר, לא חוזר

זהו משפט מפתח להורות רגועה והוא נכון לאכילה, לשינה ולתחומים רבים אחרים. נגמר היום ואין לכם מושג מה הילדים אכלו או לא אכלו היום? הצעתם היום 6 ארוחות והילד סרב לכולן? מחר יום חדש. תכננו את הארוחות אך חכו שהילדים יביעו רעב. יוצאים לטייל? אל תסמכו על תחנות הדלק בדרך, מזון מאוד בריא לא תמיד יהיה זמין. היערכו לפחות עם מחצית או יותר מהארוחות המתוכננות לאותו היום.

שתהיה לנו חופשה נעימה וטעימה!


למתכונים מזינים ובריאים לתינוקות וילדים הכנסו לעמוד הפייסבוק המתכוניה.

צילום: shutterstock

צילום: shutterstock