A password will be e-mailed to you.

Small Talk: לדבר עם התינוק שלך

מאת: קרן ילינק | 10 באפריל 2017

סדנת הסמול טוק Small Talk- לדבר עם תינוקות, נועדה לפתוח ערוץ תקשורת בין ההורים לתינוק שלהם

אחרי הלידה כאשר מגיח לעולם תינוק קטן ומושלם העולם שלך מתהפך מהקצה לקצה. אף אחד לא יודע איך לטפל בתינוק מהרגע הראשון, אנחנו מסתמכות על האינסטינקטים שלנו כאימהות, בוחרות איזה עצות לקחת איתנו להמשך הדרך ובעיקר פועלות על ניסוי וטעייה. התינוקות שלנו נולדים ללא יכולת דיבור בשפה שלנו אך הם נולדים עם יכולת תקשורת נהדרת, כאן בדיוק נכנס לתמונה הרעיון של שיטת דיבור עם תינוקות.

השיטה SmallTalk הוקמה ע”י לריסה גינת. אשר פיתחה אותה על סמך תצפיות של אלפי תינוקות ברחבי הארץ החל מגיל לידה ועד לגיל 3. השיטה עוזרת לזהות סימנים מוקדמים לצרכים טבעיים כמו: רעב, עייפות, צורך להתפנות ועוד. כאשר אנחנו מזהות את הצורך בשלב מוקדם, נוכל לעזור לילד לשלנו ולתת לו מענה לצרכים שלו. תינוק שלא מבינים אותו יכול להגיע לתסכול, עייפות יתר שעלולה לפגוע בשינה שלו ושל ההורים כמובן.

צילום: shutterstock

צילום: shutterstock

את הסדנת הSmallTalk שנרשמתי אליה, העבירה מדריכה מקסימה, נעימה ולבבית בשם שי במרכז קסטרא- סטודיקו חיפה. לפני תחילת הסדנה נפתחה קבוצת וואטס אפ לכל 10 המשתתפים בה הצגנו את עצמנו וצירפנו תמונות משפחתיות. שי דאגה להתקשר לכל אחת מהמשתתפות ולשמוע ממנה מהם הציפיות ולהכיר כל אחת יותר לעומק. בנוסף קיבלנו למייל מידע על מהלך הסדנה, לינק לשאלון אישי בכדי להכיר אותנו ולבנות לכל אחת תוכנית אישית לה. הסדנה הינה בת שלושה מפגשים ומורכבת מקבוצות אינטימיות של הורים או בדרך כלל אמא ביחד עם התינוק\ת כמובן. הישיבה על מזרנים וכריות מיוחדות עם משענת לנוחות מקסימלית.

שי המדריכה נתנה הרגשה של ביטחון ותמיכה מלאה מבלי לשפוט אף אחת, כאילו היא איתך לבד פה לצידך. מאוד התחברתי לכך שהשיטה לא כופה את עצמה והיא מתאימה את עצמה לכל אחד, לפי אורך החיים שלך נוח איתו.

את השיעור הראשון פיספסתי ונתנו לי 2 אופציות או להשלים את השיעור במקום אחר קרוב לביתי או לשלוח לי וידאו מצולם של השיעור. בחרתי להשלים את השיעור בעזרת הסרטון. הסרטון מדמה שיעור ומועבר בצורה נהדרת.

צילום: מתוך סרטון הדרכה מפגש ראשון

צילום: מתוך סרטון הדרכה מפגש ראשון

בתחילת השיעור מקבלים חוברת מעקב מיוחדת לצורך רישום המעקב והלמידה של הפעוט. את כל התהליך אנחנו מתעדות ונעזרות בשי המדריכה שעוזרת ומכוונת אותנו להבין לבד, איזה צורך התינוק שלנו מבקש להגיד לנו בעזרת הסימנים המקדימים.

הופתעתי למצוא בסדנה מגוון רחב של אימהות, הייתי בטוחה שהסדנה מתאימה רק לאימהות בלידה הראשונה שלהן- כי הרי האימהות שיש להם כמה ילדים נתפסות בעיני ככאלה מיומנות. בסדנה היו אימהות לילד שני, אבות ואפילו אישה בהריון ראשון שאת התצפיות והתרגול עשתה בינתיים על הבן של אחותה. תמיד אפשר להפיק וללמוד בכל גיל ובכל שלב.

במהלך השיעורים אנחנו נוגעים במחקר הקופים של הרלו- אשר חקר מודלים דומים להתפתחות אנושית בשביל לראות מה אנחנו כבני אדם צריכים בשביל לגדול, בשביל להתפתח, והוא עשה את הניסויים שלו על גורי קופים שהופרדו מאמם הביולוגית מיד אחרי הלידה. תאוריית ההיקשרות של בולבי- עפ”י תאוריה זו, הדבר הראשון והכי הכי בסיסי שתינוקות צריכים בשביל להתפתח, לפני מזון, לפני חמצן, לפני צרכים ולפני שינה, זו מערכת היקשרות. המשמעות של מערכת היקשרות זה שיהיה לתינוק תחושה שיש לו בן אדם מבוגר שהוא יכול להיקשר אליו, שהוא יכול לבטוח בו, שאותו בן אדם מבוגר, ייתן מענה לצרכים שלו וירצה להיות בקרבתו וייתן לו יחס של חום ואהבה.

צילום: shutterstock

צילום: shutterstock

כל הסדנה מלווה בתמיכה של קבוצת הוואטסאפ האישית. גם בסיום הסדנה את הופכת להיות חלק בלתי נפרד ממשפחת SmallTalk ויש לנו אפשרות לקבלת מענה, ליווי ותמיכה. באמצעות קבוצת פייסבוק סגורה לבוגרי הסדנה, דרך האימייל, קבוצת הוואטסאפ או דרך שיחת טלפון. שמחתי לגלות שקיבלתי את הזכות לליווי ותמיכה, אשר נשאר איתי לשלוש שנים הקרובות בהם השינויים הכי מהותיים. בנוסף בכל חודש, במשך שנה שלמה, מתקיים מפגש נוסף. המפגש נועד לשמר את הקשר ולעזור לנו בשאלות אשר עולות בזמן אמת ולקבל הרצאת העשרה במגוון נושאים.

צילום: shutterstock

צילום: shutterstock

הסדנה תרמה לי לתקשורת והבנה עם הבת שלי והעניקה לי המון כלים להמשך הדרך המשותפת. נעזרתי בה למשל להתייעץ לפני חופשה ראשונה בחו”ל ביחד עם הקטנה, קיבלתי טיפים למענה ותמיכה בכאבי אוזניים ושיניים וזיהוי כאב. זמן התצפיות מעניקות לנו זמן איכות וקירבה בתוך כל הטירוף היומיומי. לפעמים שאנחנו לא מבינים אותם, המצב יוצר תסכול אצלנו ואצל התינוקות, תהליך הלמידה כל כך חשוב, בכדי שנדע לתת את המענה הנכון לצרכים שלהם בזמן.

לפרטים נוספים על סדנאות של SmallTal ניתן למצוא באתר.