A password will be e-mailed to you.

מתכון לחצ’פורי אצ’רולי מסורתי

מאת: מארי זויטיאשוילי צבי | 8 באוגוסט 2016

מי שטעם אי פעם חצ’פורי יודע שמדובר באחד המעדנים הטעימים ביותר. ארוחת ערב גיאורגית הכוללת חצ’פורי וסלט ירקות מתובל ועסיסי היא כבר סיבה למסיבה.

 

חצ’פורי הוא מאפה ממולא גבינות ומקורו בגיאורגיה. פירוש המילה הוא לחם גבינות ולכן חצ’פורי תמיד יהיה ממולא בגבינות.

לכל אזור יש את החצ’פורי המסורתי שלו עם מגוון שיטות הכנה מבצק ועד לתערובת הגבינות. החצ’פורי הכי מפורסם וייחודי הוא חצ’פורי אצ’רולי מאפה מבצק שמרים ממולא בגבינות בצורת סירה בעל פתח שבמרכזו ביצת עין. מקורו של חצ’פורי זה הוא במחוז אצ’ארה בגאורגיה. נהוג להגיש את החצ’פורי כשהביצה רכה ולהוריד את השפיצים של ה”סירה” מהצדדים, לטבול ולהתמוגג. מומלץ לאכול עם סלט ירקות גאורגי חתוך גס וחמוצים.

דרגת קושי: בינוני – קשה

זמן הכנה: שעה

כמות:  15 יחידות אישיות

מצרכים לבצק חצפורי:

1 קילו קמח

כף שמרים יבשים

3 כפות סוכר

כף וחצי מלח

4/5 כוסות מים

חצי כוס שמן

תערובת גבינות:

1 ק”ג סולוגוני (גבינה גאורגית)

1 ק”ג גבינת כנען (גבינה כחושה)

(ניתן להשתמש בכל סוג של גבינה אחרת כגון: מוצרלה, בולגרית, חמד, עמק וכו’ תמיד לשלב עם כנען.)

8-6 ביצים

מלח לפי הטעם

*100 גרם חמאה ממוסת למריחה על המאפה בסוף האפייה.

אופן ההכנה:

יש לאחד את חומרי הבצק אין צורך ללוש יותר מדי מכיוון שמתפיחים את הבצק פעמיים. תפיחה ראשונה אורכת 20 דקות. לאחר מכן יש להוריד אויר מהבצק ללוש קלות ולהתפיח עוד 30 דקות.

בזמן שהבצק תופח מכינים את תערובת הגבינות: מפוררים את הגבינות מוסיפים ביצים ומלח ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה. קורצים 15 כדורים שווים מהבצק. במידה והבצק דביק מידי יש לפזר מעט קמח על משטח העבודה ולעבד עם הידיים עד שנוח לרדד אותו. כדי לרדד את הבצק לצורה אובלית, יש להניח כף או 2 גדושות ליצור את צורת העין ולהניח בתבנית מכוסה בנייר אפייה.

אופים בתנור מראש ל- 200 מעלות עד עד שהבצק מזהיב כרבע שעה. במידה ותרצו להוסיף ביצה, חשוב מאוד לעקוב אחר תהליך האפייה. לקראת סוף האפייה יש להוציא בזהירות את המגש מהתנור. בעזרת כף יוצרים גומה בגבינה ומכניסים פנימה את הביצה, לפזר מעט מלח על הביצה ולהחזיר לאפייה ל2-3 דקות.

כשהחצ’פורי מוכן יש להוציא אותו מהתנור ולהבריש בחמאה מומסת. איך יודעים שהחצ’פורי אצ’רולי אפוי היטב? בודקים את התחתית של המאפה אם הוא זהוב משמע הוא אפוי כראוי.

*הביצה ממשיכה להיעשות גם אחרי שמוציאים את המאפה מהתנור לכן לא כדאי להשאיר אותה הרבה זמן, יש לביצה נטייה לקבל מרקם של פלסטיק באפייה ממושכת בתנור.

צילום: מארי זויטיאשוילי צבי

צילום: מארי זויטיאשוילי צבי

מצרכים לסלט ירקות גאורגי:

מלפפון

עגבניה

בצל

פלפל ירוק חריף

עלי כוסברה

חומץ

אופן ההכנה:

חותכים את הירקות לחתיכות עבות מפזרים מעל את עלי הכוסברה, ממליחים ומוסיפים 3-4 כפות חומץ.

צילום: מארי זויטיאשוילי צבי

צילום: מארי זויטיאשוילי צבי