A password will be e-mailed to you.

מדוע קשה כל כך למכור את הרכב הישן?

מאת: תמיר ילינק | 13 באוקטובר 2021

כיום, לא נדיר לראות משפחות המחזיקות יותר משני רכבים. לא, לא מדובר בשינוי סטטוס שכר או דילוג מעל מעמד הביניים

כיום, לא נדיר לראות משפחות המחזיקות יותר משני רכבים. לא, לא מדובר בשינוי סטטוס שכר או דילוג מעל מעמד הביניים. מדובר במשפחות שפשוט נתקעות עם הרכב הישן ולא מצליחות למכור אותו כדי לקנות רכב חדש. עסקאות רכב משומש בשוק הפרטי הופכות נדירות יותר ויותר בשל שינויים משמעותיים בענף. ייתכן ומדובר בפערי שיווק או בתחרות משמעותית על לקוחות עם חברות הליסינג שמשנות את הכללים. מהן הסיבות הנוספות שהופכות את המטלה הזו לכמעט בלתי אפשרית כיום ומה בדיוק השתנה בארץ, שהביא את רכבי היד השנייה למעמד של עסקה לא משתלמת בעליל? על כך, ניתן לקרוא במאמר זה.

כשחברות הליסינג נכנסו לתמונה

אנו עדים למהפכה של ממש. פתרונות מימון לרכב הפכו את החלום על רכב פרטי לנגיש עבור ציבור רחב במיוחד, שמעולם לא העלה על דעתו את האפשרות לרכישה עצמאית של רכב פרטי. כיום, מאז שחברות הליסינג נכנסו לתמונה כללי המשחק השתנו. בעזרת תשלום מקדמה וחוזה החכרה בתשלום חודשי קבוע, רבים נהנים כיום מרכבים חדשים ומהאופציה לרכוש אותם או לשדרג לרכב חדש יותר, לאחר סיום החוזה. פתרונות המימון הנגישים עבור הלקוחות הפרטיים (וגם העסקיים) מעמידים את שאלת הכדאיות ברכישת רכב יד שנייה מאדם פרטי. בעוד שנרכוש רכב ישן יותר בעלות של 30 אלף שקלים, נוכל לשלם מקדמה נמוכה יותר ותשלום קבוע ונוח עבור רכש חדש מהניילון. עם רכב כזה ניתן לחסוך על הוצאות הדלק, להנות ממערכות מולטימדיה מתקדמות וממערכת בקרה על זיהום האוויר.

פערי יכולת שיווקית

בהמשך לסעיף הקודם, בו הצגנו את כניסתן של חברות הליסינג למשחק, חשוב לזכור שיש כאן למעשה מתחרים חזקים ומשמעותיים לשוק הפרטי של מכירות הרכב. בעוד חברות הליסינג עושות שימוש נרחב בשיווק הדיגיטלי והמסורתי במודעות נוצצות לציבור רחב במיוחד, ערוציהם של האנשים הפרטיים מוגבלים יותר. בפרסום פרטי בדרך כלל מדובר במודעה בעמוד הפייסבוק הפרטי או בלוח מודעות של רכבים יד שנייה. אין טעם בשיווק אגרסיבי וממומן עבור מכירת רכב כזה, שכן רק העלויות ההתחלתיות עולות על שווי הרכב כולו.

ירידת ערך  של רכבי יד שנייה

רבים מהרכבים המשומשים נרכשו במחיר טוב במקור שכן שימשו לפני כן כחלק מצי רכב של חברה. כך, אנו קונים רכבים יד שנייה מליסינג ומורידים ב-20% את שווי הרכב המקורי כבר מהתחלה. מכיוון שמדובר בעבר הביטוחי של הרכב, הוא גלוי לכל מי שמתעניין בו עבור רכישה. מדובר בסעיף מרתיע במיוחד. במקרה של תאונה שהוציאה את הרכב מכלל שימוש, כספי הביטוח יחתכו ב20% בשל נתון הזה, כתוספת על שאר ירידות הערך בשל תאונות והעברות בעלות נוספות.

זיהום אוויר

המודעות הגוברת לנושא שינוי האקלים גורם לרבים לערוך שינוי משמעותי באורח חייהם ובין היתר – בכל הנוגע להחזקת רכב פרטי. רכבים ישנים שניתן למצוא במודעות היד השנייה לרוב אינם מצוידים במערכות התומכות בחיסכון באנרגיה ומונעות זיהום אוויר ככל הניתן. שלא לדבר על רכבים חשמליים או היברידים שנדיר למצוא בלוח המודעות (ואם מצאנו, כנראה שחברת הליסינג מציעה עסקה משתלמת יותר עבורנו). לכן, קיימת מגמה בארץ ובעולם לעשות צעד שאולי עולה מעט יותר אך בהחלט מאפשר לרבים לחיות עם רכב פרטי לצד הערכים שלהם בעולם שסובל מזיהום אוויר מסכן חיים.

כל הסיבות הללו משפיעות באופן מהותי על הסיכויים שלנו להיפטר מהרכב הישן. נוסיף לזה את היעדר פתרונות גריטה הולמים בארץ ואת האיסור על הוצאת רכבים משומשים מגבולות הארץ – ובדיוק כך נקבל את הרכב השלישי שלנו מבלי שהתכוונו.