A password will be e-mailed to you.

דירוג האשראי של ישראל

מאת: תמיר ילינק | 15 במאי 2019

מי שעוקב אחר הנעשה בתחום הכלכלי, בין אם זה בישראל ובין אם זה בעולם, דרך העיתונות היומית, אתרי האינטרנט או בספרות המקצועית, נתקל בוודאי לא פעם בביטוי, דירוג אשראי. הן בכל מה שקשור לפרטים, הן בכל הקשור למדינות והן בכל מה שקשור למדינות.

The student holds in a hand a credit card.

מונח זה אחד מאותם מונחי בסיס אשר מדינות וגופים רבים נאבקים לא מעט בשביל לשפר אותו, לקבל ולשמור את הדירוג הכי גבוה שיש. כך גם מדינת ישראל אשר פועלת כל העת גם בשביל לקבל את הדירוג הכי גבוה וגם בשביל לשפר את המיקום שלה, הן ביחס למיקומים קודמים והן ביחס למדינות אחרות.

לפני שנסביר על דירוג האשראי של ישראל, כיצד הוא נקבע ומה יכול להשפיע עליו, נסביר בקצרה מה זה בכלל דירוג אשראי ואיזו השפעה יש לו עלינו כפרטים שפועלים בשוק הפיננסי, כבעלי עסקים אשר מנהלים חברות ונדרשים לבצע פעולות שונות בתחום הכלכלי, וכאמור, בתור אזרחים של מדינה עם דירוג כזה או אחר.

מה זה דירוג אשראי

הדרך הטובה ביותר להסביר מה זה דירוג אשראי היא באמצעות הדוגמא הבאה: נניח אנחנו רוצים לקחת הלוואה. על מנת שהבנק או כך גוף אחר יהיה מוכן לתת לנו אותה, הוא צריך לדעת מה יכולת ההחזר שלנו. האם אנחנו המשכורת שלנו תאפשר לנו להחזיר את ההלוואה, האם ההתנהלות הכלכלית שלנו היא נכונה וחכמה, האם יש לנו הון עצמי, נכסים, כל דבר שיכול להסביר את יכולת ההחזר שלנו, ישפיע כך או אחרת על דירוג האישי שלנו.

כמו שזה נכון בהקשר שלנו כשאנחנו רוצים לקחת הלוואה, הרי שכך זה גם נכון לגבי מדינות וחברות. אם נניח מדינה מעוניינת לקחת הלוואה בשביל לפתח פרויקטים מסוימים, אז היא תפנה לגופים בינלאומיים, בנקים וכדומה ותבקש הלוואה, הם יסקרו את ההיסטוריה הפיננסית של המדינה, הם יסקרו את יכולת ההחזר שלה, האם בעבר היה לקחה הלוואות והחזירה אותן, האם גביית המסים במדינה מייצרת לה הכנסה טובה ועוד. על פי כל זה, הם יחליטו האם למדינה יש יכולת החזר טובה.

צריך להדגיש, זה מעט שונה לגבי מדינות, מאחר ויש סוכנויות שונות שקובעות את דירוג האשראי, על בסיס הנתונים שציינו, וכך אפשר לדעת האם משתלם לעשות עסקים עם המדינה או לא. דבר נוסף שהוא שונה ממדינה לעומת פרטים בודדים, נובע מכך שבמקרים של מדינות, הרי שהן יכולות לקבל ערבויות ממדינות אחרות וזה יעזור להן לקבל דירוג טוב יותר.

מה דירוג האשראי של ישראל ולמה הוא כזה

נכון להיום דירוג האשראי של מדינת ישראל הוא AA-, שזה הדירוג הכי גבוה שלה אי פעם, וזה נחשב למקום רביעי במדרג. מאז שנות התשעים ישראל נמצאת בקו עלייה, כאשר בפעם הראשונה שהיא נסקרה במסגרת דירוג אשראי של חברות חיצוניות, היא דורגה כ-BBB-, זה נחשב לרמת דירוג נמוכה ביותר בקרב השקעות סולידיות.

הסיבה שהדירוג של ישראל הוא מאוד גבוה היום נובע מכמה סיבות:

ראשית, כלכלה צומחת, משתפרת ובריאה.

שנית, ישראל יצרה לעצמה שם של מדינה אשר עומדת בהתחייבויות שלה ומחזירה חובות (חלק משמעותי מתקציב המדינה הולך על החזר חובות)

שלישית, במהלך השנים ובפרט בשנת 2002, נחתם הסכם בין ישראל לארה”ב, לפיה האמריקאים מעניקים ערבויות לישראל על סך 9 מיליארד דולר. זה אומר, שישראל יכולה לקבל הלוואה כאילו היא ברמת דירוג של AAA, הרמה הגבוהה ביותר בריבית נמוכה.

צריך לציין פתיחת השווקים והשיפור במצב הביטחוני, עזרו לישראל לקבל ולשמור על דירוג גבוה בשנים האחרונות.