A password will be e-mailed to you.

ביטוח רכב – למה צריך את זה?

מאת: תמיר ילינק | 6 ביולי 2021

ביטוח רכב הינו שם כללי לכל סוגי הביטוחים המעניקים כיסוי לפגיעות גוף ורכוש הקשורות ברכב שלכם. למשל, במקרים בהם הרכב היה מעורב בתאונה ,התהפכות, התנגשות או התלקחות, או במקרים בהם הרכב נגנב, או הושחת.

 

ביטוח רכבלמה צריך את זה?

ביטוח רכב הינו שם כללי לכל סוגי הביטוחים המעניקים כיסוי לפגיעות גוף ורכוש הקשורות ברכב שלכם. למשל, במקרים בהם הרכב היה מעורב בתאונה ,התהפכות, התנגשות או התלקחות, או במקרים בהם הרכב נגנב, או הושחת.
במידה ויש נזקי גוף בעקבות מעורבות בתאונה, או במידה ורכב אחר נפגע משלכם, חשוב לדעת כי קיים בישראל יש ביטוח חובה שמכסה נזקי גוף בלבד. כדאי לבטח גם את הרכוש, כיוון שנזקים מתאונות יכולים להגיע לעלויות של עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים וביטוח הרכב מקל על כיסוי ההוצאות האלו. במקרים מסוימים הוא אף מכסה אותן באופן מלא.

ביטוח רכב בישראל

במדינת ישראל ישנו חוק ביטוח חובה, שהוא ביטוח המכסה נזקי גוף בלבד. הוא נועד להבטיח כי במקרים של תאונות דרכים, הנהג, הנוסעים והולכי הרגל, יקבלו  את הטיפול הרפואי הנדרש להם ללא תשלום ויפוצו אם מדובר בטיפול מתמשך.  ביטוח רכב חובה מכסה נזקים שנגרמו לנהג או לאחרים כתוצאה מפגיעה של הרכב המבוטח. בישראל מעודדים רכישת ביטוח רכב חובה בדרכים שונות ונהיגה ללא ביטוח חובה הינה עבירה פלילית שעונשה קנס כספי, אך ללא שלילת רישיון. לעומת זאת, ביטוחי הרכוש לרכב: ביטוח מקיף וביטוח צד ג’, אינם מחויבים בחוק ונתונים לשיקול דעתו של בעל הרכב. בכל מקרה, כדאי לבטח את הרכב, בשל ההוצאות הגבוהות שיכולות להיות במקרה של תאונה או גניבה.

ביטוחי רכוש לרכב

  • ביטוח צד ג ‘
    ביטוח רכב הנועד למצב בו מישהו אחר סובל מנזקי רכוש כתוצאה מפגיעה של הרכב המבוטח. הרכוש יכול להיות רכב אחר, תיבת דואר, עמוד חשמל וכל אלמנט במרחב. חברת הביטוח מתחייבת עד סכום הנקוב בפוליסה ועד כרבע מיליון שקלים. יחד עם זאת, אפשר להגדיל את הסכום לעד חצי מיליון ש”ח בתשלום נוסף בפרמיה.
  • ביטוח מקיף
    מכסה נזקים שנגרמו לרכב המבוטח וגם לצד ג’ כתוצאה מתאונה, גניבה, שריפה, השחתה, או בעצם כל סיבה לנזק ברכוש, ומכסה גם טוטאל-לוסט. ניתן לוותר עליו אם הרכב שלכם זול מאד, או אם יש סעיפים שאתם מוכנים לוותר עליהם (ביטוח מודולרי). הביטוח המקיף אינו כולל אביזרים שהוספנו ואינם חלק מהרכב, וניתן לבטח אותם בנפרד, הוא אינו כולל תקלות מכניות אלא אם נגרמו בתאונה או במהלך גניבה, והוא אינו כולל רשלנות תורמת – כך שאם הנהג תרם לנזק, חברת הביטוח לא תמיד תישא בהוצאות.

השתתפות עצמית

בביטוח החובה לרוב אין השתתפות עצמית, אלא אם כן מדובר באופנועים. בביטוח צד ג’ יש השתתפות עצמית של המבוטח במקרה תביעה וגובהה משתנה ונקבע ע”י חברות הביטוח. הגורמים שיכולים להשפיע על גובה ההשתתפות העצמית הם גיל הנהג הצעיר ביותר ברכב, היסטוריית תביעות ומעורבות בתאונות ועוד, אבל הוא נע בגדול בסביבות ה – 1000 ש”ח. ניתן להוסיף לפרמיה ולבטל את סעיף ההשתפות העצמית. בביטוח מקיף קיימת השתתפות עצמית שגובהה נקבע ע”ע חברות הביטוח, אלא אם כן מדובר בטוטאל – לוסט, ואז המבוטח מקבל את הפיצוי המלא.

 

קצת מספרים

שוק הביטוח הוא שוק של כ-6 מליארד דולר בשנה, שנגבים בפרמיות, וכ 380 אלף תביעות ביטוח מוגשות בשנה. לחברת הביטוח יש 30 יום להביע עמדה לגבי תשלום הפיצוי, וכדאי להגיש את כל המסמכים בזמן ובצורה נכונה. חברות הביטוח מעמידות לשם כך סיוע דיגיטלי שמאפשר הגשה זריזה ויעילה. מחירי הפרמיות משתנים מחברה לחברה, בביטוחי החובה יש פחות משחק, וביטוחי הרכוש יכולים להיות מושפעים מגיל הנהג, מספר הנוהגים ברכב, סוג ומחיר הרכב, ותביעות או העדר תביעות בעבר.