A password will be e-mailed to you.

איך להתמודד עם פחד קהל

מאת: זיגי | 5 בינואר 2017

על אף כל הטכנולוגיה אין גאדג’ט שיחליף את הדיבור האנושי מול קהל, להפך תרבות הסטארט-אפים דורשת מאיתנו להיות מיומנים בהצגה מול אנשים. אבל לא לכולם זה בא בקלות. איך מתמודדים עם פחד קהל

 

צילום: shutterstock

צילום: shutterstock

אומרים שהבעיה של דור ה-Z- מילינאילים בשבילכם, תהיה דיבור בפני קהל ואנשים. הם כ”כ רגילים לתקשר דרך מקלדת ואימוג’י כך שמיומנות הדיבור בפני אנשים נזנחת. לא רק הם מתקשים בדיבור בפני קהל ויש רבים אחרים שסובלים מפוביה קשה בכל הקשור לכך. ואכן מי שסובל מפחד קהל יודע שמדובר בבעיה מהותית המלווה את חיי היומיום וגם מדירה שינה בלילות. לכן, חשוב להבין את מהות התופעה ומקורותיה, לפנות לטיפול במידת הצורך ולהיעזר במספר שיטות להירגעות וצבירת ביטחון.

אז מהו בכלל פחד קהל? פחד קהל כשמו כן הוא – תחושה חזקה של פחד כאשר מדברים או עומדים להופיע בפני קהל. יש לציין כי כמעט כל אדם חווה התרגשות ואף חשש מסוים כאשר הוא דובר בפני קבוצת אנשים גדולה, אך כאן מדובר בהקצנה חזקה של התחושות ועימה הימנעות מסיטואציות מאיימות. כלומר, הפחד עשו להשפיע על כל תחומי החיים עקב ההימנעות מדיבור בישיבות צוות, במצגות, בטקסים, באירועים משפחתיים, בלימודים אקדמיים וכדומה – דבר המוביל לוויתורים, פרישה, תחושת כישלון ועיכוב בהתפתחות האישית.

לפי הספרות המדעית ישנם מספר גורמים העשויים לעמוד בבסיס פחד קהל, והם משתנים מאדם לאדם. בין היתר, נמצא שהתופעה שכיחה באותן משפחות ולכן יש לה כנראה מרכיב תורשתי. כמו כן, קיים מרכיב ביולוגי הקשור בתגובת יתר של האמיגדלה, איבר זעיר במוח שאחראי על וויסות רגשות ומוביל לתחושת איום חזקה אף אם אינה מציאותית. בנוסף, ייתכן שהמקור טמון בהתנסויות חיים מוקדמות כמו אדם שסבל מלעג פומפי בילדותו, בהיבטי אישיות פרפקציוניסטית או ביישנית, וישנה גם חשיבות גדולה לניסיון מצטבר מול קהל ולהתכוננות ראויה – כפי שנראה בהמשך. על כל פנים, גם התסמינים של פחד קהל משתנים בעוצמתם ובאופיים מאדם לאדם, ועשויים להתבטא בהזעה, קושי לנשום, דופק מהיר, רעידות בגוף וירידה חזקה בדימוי ובביטחון העצמי.

חשוב לטפל בפחד קהל לא רק בגלל הקושי הנוכחי, אלא מפני שההימנעות ממצבים מעוררי חרדה עלולה להתרחב, ולהשתלט על תחומי חיים אחרים עד כדי קושי לדבר בפני אנשים בודדים. הטיפול עצמו מורכב בדרך כלל מאיתור של התפיסות והמחשבות שמעוררות פחד, והחלפתן בכאלו שנותנות כוחות וביטחון. זאת בנוסף ללמידת שיטות הרפיה כמו נשימות עמוקות, ודמיון מודרך שבו המטופל “רואה” כיצד הוא נוחל הצלחה בהרצאתו. בד בבד, מתחילים בהדרגה להיחשף לסיטואציות של דיבור בפני קהל, החל מאנשים בודדים ומוכרים, ועד לקהלים גדולים יותר.

טיפים להתמודדות

יש מספר הכנות מוקדמות שבהחלט עשויות לסייע לאנשים הסובלים מפחד קהל, ובהן משתמשים גם אנשים שאינם סובלים מבעיה זו ומופיעים בפני אנשים באופן קבוע:

  • דרך הדמיון – המלצה ראשונה היא לדמיין את עצמכם עומדים בפני הקהל ואומרים את הדברים שהכנתם מראש באופן בטוח ומלהיב, ולבסוף זוכים במחיאות כפיים נלהבות. אל תזלזלו בדמיון! הוא שגורם לכם לפקפוק עצמי ולתחושת האיום, וביכולתו גם לחזק אתכם.
  • ראשי כרוב – אחת הבעיות השכיחות בפחד קהל היא שהצופים נראים גדולים ומאיימים. לשם כך, ניתן שוב לגייס את הרוח הפנימית ולדמות שאתם עומדים בפני ראשי כרוב, גמדים קטנים או כל מה שעוזר לכם להרגיש פחות חשופים או חסרי כישורים.
  • התכוונות פרדוקסאלית – לאנשים רבים עוזר דווקא להעצים בראשם את התסמינים, למשל לומר לעצמם לפני פגישת עבודה: “אני אהיה כל כך חרד ורועד עד שהידיים שלי ידפקו על השולחן ויהפכו את כוסות הקפה”. וראה זה פלא – הכוסות אינן מתהפכות! בשיטה זו תראו שהמציאות אינה כה קשה כפי שחששתם והדבר יוביל באופן מיידי לרגיעה. כמו כן, העצמת הפחדים עד כדי גיחוך מכניסה פן הומוריסטי שמשחרר עוד קצת את הלחץ.
  • טיפים נוספים – יש עוד הרבה דברים שאפשר לעשות אך החשוב מכל הוא להגיע מוכנים כשאתם יודעים היטב את החומר, התאמנתם עליו מול המראה ועם מכרים, וגם מכירים את החדר שבו תנאמו ואת הרכב הקהל.