A password will be e-mailed to you.

חברת התעופה דחתה לכם את הטיסה? יתכן שמגיע לך פיצוי כספי

מאת: רון סולן | 22 בפברואר 2017

חוק שירותי תעופה הנקרא בשמו השני “חוק טיבי” נחקק במטרה להסדיר את זכויותיהם של נוסעים אשר רכשו כרטיסי טיסה ולא עלו על הטיסה במועד הנקוב בכרטיס הטיסה בשל נסיבות שאינן תלויות בהם כגון: ביטול הטיסה, שינוי במועדה או אובר בוקינג.

בשנים האחרונות העיכובים והביטולים בטיסות הפכו לנושא “חם” ביותר, הדבר הפך לרלוונטי במיוחד לאחרונה על רקע המשבר בחברת התעופה הישראלית אל-על אשר בעקבות התפטרות טייסיה נאלצת לבטל ו/או לדחות טיסות חדשות לבקרים.

בתוך כך, מטיל החוק חובות שבהן על חברות התעופה לעמוד, כאשר הפרת הוראות החוק מקנה לנוסעים אפשרות להגיש תביעה אזרחית ובה לדרוש פיצויים כספיים בגין הנזק שנגרם להם.

לכל החדשות החמות הצטרפו לWeLead בפייסבוק

בכדי שנוסע יוכל להבין מה גודל הפיצוי אותו ניתן לדרוש ראשית עלינו להבין מהן העילות החשובות המזכות את הנוסע בהטבות:

טיסה שהמריאה באיחור

חברת התעופה נדרשת לספק לנוסעים שירותים והטבות, בהתאם למועד האיחור, ככל שהטיסה התעכבה ביותר זמן כך הנוסע זכאי לשירותי סיוע נוספים.

עיכוב של שעתיים – הנוסעים זכאים לקבל ממפעיל הטיסה או מהמארגן מזון ומשקאות ושירותי תקשורת הכוללים שתי שיחות טלפון, משלוח הודעה באמצעות הפקס או האימייל לפי בחירת הנוסע.

עיכוב של 5 עד 8 שעות – נוסף על ההטבות המופרטות לעיל המגיעות לנוסע בגין עיכוב של שעתיים, נוסע שטיסתו נדחתה באיחור של חמש שעות ופחות משמונה שעות זכאי להשבת התמורה בגין כרטיס הטיסה או לכרטיס טיסה חלופי לבחירתו. במידה וכרטיס הטיסה החלופי הוא לטיסה שאמורה להמריא למחרת הנוסע זכאי בנוסף לשירותי לינה והסעה.

טיסה שבוטלה

מדובר בטיסה שהמריאה באיחור של 8 שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה או טיסה שלא התקיימה כלל. נוסע שטיסתו בוטלה זכאי לכל ההטבות הבאות:

  • הנוסע זכאי לקבל פיצוי כספי ע”ס ₪1,290 ₪2,060 ₪3,080 בהתאם למרחק הטיסה.
  • הנוסע זכאי לקבל השבה מלאה של עלות כרטיס הטיסה או לקבל כרטיס טיסה חלופי ליעד אליו היה אמור להגיע.
  • בנוסף הנוסע זכאי לקבל שירותי סיוע מזון ומשקאות, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר, שירותי הסעה משדה התעופה לבית המלון + משלוח הודעה באמצעות פקס או אימייל לפי בחירת הנוסע.
צילום: shutterstock

צילום: shutterstock

רישום יתר (overbooking)

על מנת לטוס בתפוסה מלאה ולפצות על אובדן ההכנסות הנובע מנוסעים שלא הגיעו לטיסה, חברות התעופה רשאיות עפ”י חוק למכור כרטיסי טיסה במספר העולה על מקומות הישיבה הפנויים. הבעייתיות נוצרת כאשר מספר הנוסעים המגיעים לטיסה עולה על מספר המושבים הפנויים ואז נדרש להחליט מי מהנוסעים לא יעלה לטיסה.

חוק שירותי תעופה מחייב את חברות התעופה לשלם פיצויים  לנוסעים שלא מתאפשר להם לעלות לטיסה ובכך יוצר איזון בין רצון חברות התעופה לטוס בתפוסה מלאה לבין הזכויות המגיעות לנוסעים.

האם חלה על חברת התעופה חובה ליידע את נוסעיה כאשר קיימת עילה מזכה?

החוק מחייב את חברות התעופה ליידע את הנוסעים באשר להטבות להן זכאים וזאת מתוך הבנה כי הנוסעים אינם בקיאים בחוקים. מכאן שעל נציגי חברות התעופה לפנות אל הנוסעים עצמאית ולעדכן אותם בהטבות להן זכאים. במידה ונציג מטעם חברת התעופה מסרב לספק את ההטבות המגיעות עפ”י החוק ובידי הנוסע יש תיעוד לכך רשאי ביהמ”ש לחייב את חברת התעופה לשלם פיצויים שאינם תלויים בנזק של עד 10,000 ₪ לכל נוסע וזאת עפ”י סעיף 11 לחוק שירותי תעופה.

לא קיבלת את ההטבות המנויות בחוק?

הנך רשאי להגיע תביעה נגד חברת התעופה או מארגן הטיסה בגין הפרת החוק וזאת גם אם לא נגרם כל נזק! מטרת הפיצויים הינה לעודד נוסעים לפנות לבית המשפט ולעמוד על זכויותיהם במקביל לחנך את חברות התעופה מפני הפרות החוק. דרישת הנוסע לקבלת פיצויים לדוגמא בגין הפרת החוק אינה גורעת מזכותו לקבל את ההטבות.

shutterstock

צילום: shutterstock