A password will be e-mailed to you.

צחצוח שיניים לילדים: איך עושים את זה נכון?

מאת: ד"ר רונן בורדובסקי | 2 במרץ 2017

11 טיפים פרקטיים לצחצוח שיניים לילדים

מרגע בקיעת השן הראשונה חשוב להקפיד לצחצח אותה פעמיים ביום עם פד גאזה או מברשת אצבע. בהמשך כשהילד עצמאי יותר ומסוגל לצחצח בעצמו, חשוב להדריך אותו, להקנות לו הרגלי צחצוח נכונים ולהפוך את הצחצוח לחוויה כיפית ומהנה.

צילום: shutterstock

צילום: shutterstock

לאפשר בחירה חופשית של המברשת – מברשת השיניים צריכה להיות עם ראש קטן שמכסה את גודל השן של הילד, סיבי המברשת יהיו רכים, והידית צריכה להיות עבה ונוחה לאחיזה. מומלץ לאפשר לילד לבחור את המברשת עם הדמות האהובה עליו.

לאפשר בחירה חופשית של המשחה – כל משחות הילדים לרוב זהות בהרכבן לפי קבוצות הגיל המתאימות. חשוב לוודא כי הן מכילות פלואור ולתת לילד לבחור את המשחה בטעם שהוא אוהב. מתן עצמאות בבחירת מברשת ומשחה מקנה לילד תחושת בגרות ועצמאות וע”י כך הוא ישאף לעמוד בציפיות המבוגרים ויצחצח שיניים.

אל תפספסו את שאר הטיפים! לחצו כאן ועקבו אחרינו בפייסבוק

לתת דוגמא אישית – ילדים אוהבים לחקות את המבוגרים ולכן חשוב מאד לתת להם דוגמא אישית ולהנהיג צחצוח משפחתי. הפיכת הצחצוח לפעילות משפחתית מהנה תגביר את המוטיבציה ואת ההתמדה.

לקרוא ספרים ייעודים – חשוב מאד לקרוא לילד מספר ספרים בנושא על מנת להפוך את הנושא למוכר וידידותי. קריאה חוזרת ונשנית של ספרים בנושא חודרת לתודעתו של הילד ומסבירה לו בדרך מהנה ויצירתית את חשיבות העניין.

לתת לילד לצחצח – יש לתת לילד, לצחצח לבד תוך כדי השגחה ובכך להקנות לו אחריות ותחושת בגרות. בתום הצחצוח שלו עלינו לעבור על שיניו עם המברשת שוב מאחר והיכולת המוטורית של הילדים עד גיל 6 אינה מספקת.

להקפיד להתמיד בכל מצב – אפילו אם חוזרים הביתה מאוחר והילד נרדם ברכב, חשוב להעיר אותו לצחצוח או לצחצח לפני הנסיעה. פעולה זו ממחישה לילד את חשיבות הצחצוח ומשרישה היטב את ההרגל.

להחליף תפקידים – ניתן לעודד את פעולת הצחצוח בכך שניתן לילד לצחצח את השיניים שלנו כדי שיראה את הפעולה גם עלינו ויבין את מהותה ובו בזמן אנו נצחצח את שיניו. הצחצוח הופך לאקט היתולי ונחמד לילד וגם ממחיש לו את אפקט הצחצוח.

לגוון במברשות ומשחות – רכשו לילד מספר מברשות או משחות ותנו לו לבחור אחת מהן בכל יום – זה מגרה את דמיונו של הילד, מגדיל את ההנאה ומעודד אותו לצחצח.

לגלות גמישות מרחבית – הצחצוח אינו חייב להיעשות דווקא באמבטיה. אם הילד מתעקש על המיקום אין צורך לריב על כך, הוא יכול להתבצע באותה האפקטיביות גם במיטה, על הכיסא או מול הטלביזיה.

לעזור בתמיכה –צחצוח לילדים קטנים מניע את ראשם לצדדים וגורם להם אי נוחות, לכן יש לתת תמיכה לראש ע”י היד או הישענות על בטן ההורה.

לגלות יצירתיות – ניתן להמציא שירים בזמן הצחצוח או קריאות התפעלות מהשיניים היפות ומחלקי המזון שבורחים להם החוצה וכל קטע יצירתי אחר שישמח את הילד ויהפוך את הצחצוח לחוויה כיפית ומהנה.

צילום: shutterstock

צילום: shutterstock